donderdag 15 augustus 2013

Donderdag 15 augustus 2013

Heey iedereen,

Pff wat een week. Het was de beste week tot nu toe. Laat ik maar beginnen bij vorige week woensdag.
Normaal gesproken, was die dag onze P-day, maar omdat we hadden gewisseld met dinsdag ontvingen we die dag gewoon lessen. Het was die dag ook nog een wisseldag (nieuwe zendelingen aangekomen in de MTC en anderen naar hun zendingsgebied gestuurd). Ik zit nu op de helft, want ik blijf zes weken op de MTC en drie daarvan zijn al verstreken.
Die dag ontvingen we verschillende studie's en hadden we een devosinal in de MTC met ..... (Tromgeroffel) ELDER NELSON EN ELDER HOLLAND!!!!!!
How cool is that!! Ik mocht hen ontmoeten en een hand geven, wat een bijzondere gelegenheid was dat. Elder Evends en zijn vrouw waren er ook bij. 

Elder Evends sprak over het boek Predik mijn evangelie (handbook for missionary's). Hij begon over het einde van les 1 en vroeg ons wat daarin stond. Daar gaf ik antwoord op en daardoor ontstond een klein gesprekje met hem, waar iedereen bij aanwezig was( heel eng, maar wel zo tof).

Na Elder Evends kwam zuster Holland. Wat is zij een geweldige vrouw. Ze sprak over het les geven aan onderzoekers. Ze zei dat we er erg in moesten hebben, dat de voorouders van de mensen die wij onderwijzen, wel eens op dat moment aanwezig konden zijn op het moment dat je hen onderwijst, en zij zullen je helpen en leiden.

Elder Holland heeft teveel gezegd om dat allemaal op te schrijven in de korte tijd die ik nu heb om op de blog te schrijven. Wat ik wel mee wil geven is het volgende:
Dit is Zijn werk, hij geeft nooit op. Als je Zijn werk doet, zal hij je zegenen met de Heilige Geest.

Elder Nelson:
Bedank je ouders en familie voor het gemis dat ze hebben nu jij op zending bent, maar dat wij de vreugde hebben, dat jullie je roeping hebben geaccepteerd en het werk van de Heer willen doen.
( Dus pa, ma en Steef en de rest van de familie BEDANKT.)
Een zending is een training in gehoorzaamheid. (Die training kan ik wel gebruiken zo nu en dan)

Donderdag:
Een gewone en normale donderdag op de MTC.
We gaven les, wat steeds beter lukt en degene die we onderwijzen, ben ik van overtuigd dat hij niet de dingen doet die we van hem vragen. Nadat we met onze Duitstalige groep naar boven zijn gegaan om Duits te gaan lezen, werd ons gevraagd naar de grote zaal te gaan want Elder Ballard wilde met ons spreken, wat???? Elder Ballard??? 
We legden onze spullen neer om naar hem te kunnen luisteren. In de avond werd het weer tijd voor the Peagent, wat ik een eer vind om aan mee te mogen doen. Ik vond het geweldig.

We zijn alweer bij vrijdag:
Deze dag begon als een hele normale vrijdag. We stonden om half zeven op ( veel te vroeg als je het mij vraagt, maar je zal vast denken wat heeft ze vandaag dan weer meegemaakt?). 
Deze dag hadden we ons voorbereid met een dag vol taal studie, lezen in het boek van Mormon en les geven. Rond een uur of wat, toen we op het punt stonden ook daadwerkelijk die les te geven, werd  er door de intercom omgeroepen dat we zo snel mogelijk naar de grote zaal boven moesten komen. De elders uit mijn district maakten de grap van: ow, daar zul je President Monson hebben. Helaas was hij het niet, maar we hadden wel de mogelijkheid om nog met Elder Holland en Elder Nelson te spreken en te luisteren.
Drie dagen luisteren naar autoriteiten van de kerk is niet niks. Wat een fijne week.

Aan het einde van the Paegent, nadat we hadden gezongen, had ik de gelegenheid om sssssttt, met Annemarie Stam te kunnen spreken ( wat we eigenlijk niet mochten). Ik kwam er toen achter dat mijn Nederlands aardig achteruit is gegaan, omdat ik de hele dag alleen maar Engels en Duits spreekt. Dus moest ik echt zoeken naar woorden. Omdat mama in haar brief had geschreven dat Annemarie zou komen, heb ik vanaf het podium (ik stond vooraan) in de zaal gezocht naar een bekend gezicht en die vond ik ook.

Well, mijn Nederlands is niet meer zo goed en ik moet zoeken naar woorden wat ik aan jullie wil vertellen. Het is best vermoeiend om meerdere talen tegelijk te moeten spreken. Engels, Duits en Nederlands.

Het advies wat we hadden gekregen is, dat we persoonlijke studie in je eigen taal moet doen, wat ik dan ook meestal doe, maar wanneer ik dat heb gedaan en ik wil iets tegen mijn collega sister Peacock zeggen, begin ik meestal in het Nederlands. Waardoor zij dan weer zoiets heeft van: waar heb jij het nou over XD.

Het Duits lukt mij steeds beter. I was abel to say the first vision in German. Het is nu zelfs zo, hoe beter mijn Duits, hoe slechter mijn Nederlands en Engels.

Ik heb zoveel meegemaakt, het is teveel om te vertellen.
Nogmaals de MTC is geweldig.
Dit waren een paar geweldige dagen en ik heb nog meer te vertellen, kunnen jullie het bijhouden??

Zaterdag was weer een normale dag at the MTC waar we weer hebben lesgegeven.
Ik bemerk dat het steeds beter gaat, maar de persoon die we onderwijzen is een beetje lastig. We krijgen niet echt hoogte van hem over hoe hij zich voelt en hoever we zijn om hem te onderwijzen. 

Die avond was het de laatste avond van the Paegent en het waren daardoor twee fijne weken om mee te maken en aan mee te werken.

Ik kijk altijd uit naar de zondagen op de MTC. 
Omdat we hier zes weken zitten, is daarvan het nadeel, dat we alles dubbel krijgen. Het is namelijk voor de mensen nieuw, om hier de Duitse taal te leren en voor zes weken op de MTC zitten. 

Ik ben begonnen met het lezen van L&V. Is het je ooit opgevallen hoe vaak er in voorkomt:
"A great and marvellous work is about to come forth unto the children of men".
Of
If you will ask of me, you shall recieve
If you will knock, it shall be opend unto you.

Dit viel mij gewoon even op en wilde dit even met jullie delen!

Vandaag keken we weer de video over Joseph Smith maar dan in het Duits. Ik kon bijna alles helemaal volgen en ben daardoorvzo trots op mijzelf.
We hadden een lesje van de MTC president over hoe we betere zendelingen kunnen worden. Hij zei, dat we zo hard moesten werken, dat we heel het district moeten op liften en "beroemd" moeten worden in het veld. Nu hoef ik niet zo beroemd te worden in het veld, maar ik ga wel harder werken. 

Zo de rest van de week was niet zo heel boeiend.
Dinsdag was ik ziek en heb de hele dag op bed gelegen omdat sister Peacock me naar bed stuurde. Wanneer ze dat niet had gedaan, had ik gewoon doorgegaan want zo eigenwijs ben ik ook wel weer. 
Well today I am doing fine.
Vandaag gingen we naar de winkel voor inkopen.
Het is zo grappig om te zien hoe zendelingen zich gedragen wanneer ze even uit de MTC mogen. Hahahaha

Soo, this was my week, and it was the best week of my live.

Noch eine schone (geen umlaut op i-pad) woche.

Liebe,

Schwester Bakker




Geen opmerkingen:

Een reactie posten